Beursnieuws
Laatste update: 23-06-2026 20:35
Zijn er nog koopjesjagers? Misschien kan ik beter vragen of er nog beleggers zijn die na de daling van techaandelen ze nog durven te kopen.
Want echte koopjes zijn er bij die techaandelen niet meer te vinden. Ze zijn en blijven duur of heel erg duur.
Kijkend naar de mega investeringen die men in AI doet en de schulden die men daarvoor aangaat. In combinatie met vaak nog geen bewezen verdienmodel is het fundamenteel gezien al lange tijd risicovol om de meeste techaandelen te kopen.
Maar op de beurs is het nu eenmaal zo dat op basis van hoop en verwachtingen aandelen lange tijd fundamenteel gezien veel te duur kunnen zijn. Eens gaan ze dan dalen.
Maar of dat nu al gaat gebeuren is nog niet te bepalen. Want de daling van die AI en techaandelen verloopt nog relatief rustig. Dat geeft ruimte aan buy the dip. Dat moet dan wel de komende tijd gaan gebeuren.
De goud- en zilverprijs
Ook goud en zilver dalen. En toch kun je dat niet vergelijken met dalende AI en techaandelen.
Niemand heeft die AI en techaandelen echt nodig. Die AI en techaandelen worden alleen gekocht als beleggers een stijging van die AI en techaandelen verwachten.
Beleggers kopen ook alleen goud en zilver als ze verwachten dat goud en zilver gaan stijgen. Echter naast beleggers zijn er ook nog andere partijen die goud en zilver kopen.
Centrale banken kopen goud en de industrie koopt zilver omdat ze dat nodig hebben. Dat is het grote verschil met AI en techaandelen.
En die centrale banken en de industrie waren de afgelopen jaren de grootste partijen die goud en zilver kochten. Niet de beleggers dus.
En het mooie is dat die centrale banken en de industrie niet stoppen met het kopen van goud en zilver. Die aankopen van goud en zilver nemen zelfs fors toe.
Er hangt onder goud en zilver een groot vangnet van partijen met heel erg veel geld. Dat terwijl beleggen in AI en techaandelen acrobatiek zonder vangnet is.
Ja, die prijsbewegingen van goud en zilver kunnen fors zijn. En als je als belegger alleen naar die prijsbewegingen kijkt kun je er zenuwachtig van worden.
Maar met centrale banken en de industrie die altijd goud en zilver blijven kopen heb je veel meer zekerheid dan met AI of techaandelen die als het fout loopt niemand meer wil hebben.
De AEX
Een daling. Die daling verloopt echter nog te rustig om nu al vast te stellen dat de top staat en het voorbij is. Komen er nog beleggers die de dip gaan kopen is voor nu de grote vraag. Zolang we geen forsere dalingen zien blijft dat mogelijk.
Vul uw e-mail adres in:
Direct (gratis) een mail bij een nieuwe weekverwachting en dagelijkse update.
Prijzen 2, 4 ,7 of 12 goudmijnaandelen. Koop ze daarna bij uw eigen broker: Prijslijst
Bovenstaande is met zorg samengesteld. Informatie komt van betrouwbaar geachte bronnen of is al publiekelijk bekend geworden. Desondanks zijn fouten nooit uit te sluiten. Beursman BV is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten. Verwachtingen zijn gebaseerd op basis van bepaalde aannames. Het is echter niet zo dat alle gedane verwachtingen ook daadwerkelijk gaan uitkomen. Beursman BV is niet verantwoordelijk voor het niet uitkomen van verwachtingen. Bovenstaande mag op geen enkele manier gezien worden als een aanbeveling om een financieel product of financieel instrument in de breedste zin te kopen of te verkopen. Bovenstaande mag niet gezien worden als een beleggingsadvies. De Algemene Voorwaarden van Beursman BV zoals vermeld op deze website zijn van toepassing.